‘Onderzoekers in beeld’ – Jeanine de Bruin van over de kwaliteit, financiering en praktische aanpak van videoproducties, inclusief de rol van de communicatieadviseur. Voor de voorpret: www.wetenschappersinbeeld.nl
Op de bijeenkomst van het Platform Communicatie van de KNAW-instituten, dat donderdag 5 juni samenkwam, leidde Jeanine de Bruin van het bedrijf Hakuna Matata: science & media een discussie over het gebruik van videobeelden als wetenschapsvoorlichting.
Mijn interesse in wetenschappelijke video's concentreert zich voornamelijk rondom het 'video-abstract'.Een video-abstract is een abstract in videobeelden dat behoort bij een wetenschappelijk artikel. zie het overzicht in het artikel "Video abstracts, the latest trend in scientific publishing: Will "publish or perish" soon include "video or vanish"? by Jacob Berkowitz in het Canadese blad University Affairs, een uitgave van de Association of Universities and Colleges of Canada. Ook Scott Spicer schreef over de opkomst van het video-abstract in het Journal of Librarianship and Scholarly Communication "Exploring Video Abstracts in Science Journals: An Overview and Case Study". Een een mooi voorbeeld is het verhaal van de Nederlandse prijswinnaars van de video-abstracts wedstrijd van de New Journal of Physics: UT Twente
Kern van de boodschap van Jeanine is dat je de wetenschapper zijn verhaal moet laten vertellen en vooral het waarom, waarom onderzoek je wat je onderzoekt, wat beweegt je. "Vindt het verhaal van de wetenschapper".
Uitgangspunt is om de kennis beter uit te dragen en daarmee het image van het onderzoek te verbeteren.
Het is een illusie dat je videofimpjes kunt maken op tv-kwaliteit. Kijkend naar de kwaliteitsdriehoek (geld, kwaliteit en tijd) lever je altijd op een van de drie elementen in.
We kregen allemaal 2 leuke boekjes mee.
Het boek van Jeanine: Bruin, J., & Wesel, L. (2014). Wetenschappers in beeld: Van YouTube tot talkshow. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.
en
Balvert, Fred, M. Hulspas, Souad Zgaoui, and Mirjam Jackson. 2014. Prepare for 15 seconds of fame: media contacts for researchers. Rotterdam: Trichis.
[Een handleiding hoe om te gaan met pers)
2 opmerkingen:
Bedankt voor gedeelde goede blog. Leuke informatie in deze blog over audiovisuele media. Vision2watch geeft de beste innovatieve producten zoals interactief venster, vloer, bar ...... enz. Vision2watch een bedrijf gespecialiseerd in audiovisuele.
Interactieve Bar
Bedankt voor gedeelde goede blog. Leuke informatie in deze blog over audiovisuele media. Vision2watch geeft de beste innovatieve producten zoals interactief venster, vloer, bar ...... enz. Vision2watch een bedrijf gespecialiseerd in audiovisuele.
Interactieve Bar
Een reactie posten