30 mrt 2010

Bibliotheekruimte (2)

In 2007 schreef ik mijn eerste logje over ons nieuw in te richten ruimte.
Inmiddels zijn we al weer een tijd verder, veel nieuwe bibliotheken zijn er gebouwd en inricht.
Van de Openbare bibliotheek is de OBA aan het Oosterdok in Amsterdam uiteraard het beste voorbeeld. Maar dat is een openbare bibliotheek en per definitie niet te vergelijken met onze: academische instituutsbibliotheek. Toen was er de nieuwe universiteitsbibliotheek van Wageningen in het Forum gebouw. Het openingscongres leverde een goed moment om “Rethinking the library” in de praktijk te brengen.
Inmiddels waren de contouren van de nieuwbouw van ons instituut getekend en de buitenruimte van de bibliotheek is bekend.
En dan nu de invulling. In de boekencollectie is al aanzienlijk gesaneerd en ons huidige uitgangspunt is dat we liever digitaal en online toegang hebben dan als gedrukt exemplaar. Van al onze tijdschriften hebben we nog zegge en schrijven één abonnement alleen als papieren abonnement (Ardea). Al de andere zijn online.
Vergeleken met een universiteitsbibliotheek zijn wij erg klein, enkelvoudig gefocust op een onderwerp en we missen al die studenten. Dus hand- en tekstboeken zijn niet nodig en grote faciliteiten voor studieruimte ook niet. Al hebben we wel regelmatig stagiaires en cursisten van ander universiteiten tijdelijk binnen onze muren. Die krijgen meestal een flexplek, vaak in de bibliotheek.
Afgelopen zaterdag stond een artikel in het NRC met interviews met verschillende universiteitsbibliothecarissen (RUN, UU, UL), onder titel “De Nieuwe Bieb”. Kern van het verhaal is dat het nog niet zo eenvoudig is om de digitale publicaties een plek te geven in de bibliotheek. Aanleiding was de commotie die was ontstaan omdat in Nijmegen de UB in de bibliotheek zogenoemde ‘Learning Zones’ had ingericht: ruimte met digitale faciliteiten en samenwerkingsmogelijkheden.

Op mij oproep in bibliotheek 2.0 op Ning kreeg ik weinig reacties evenmin op facebook.
In de weblog van Building, Design + Construction worden 12 tips voor een nieuwe bibliotheek gegeven:
1 Envision the library as place.
2 Invite students and other stakeholders to the table.
3 Make collaboration a must.
4 See that technology drives the bus.
5 Plan for change.
6 Use the library to attract and retain top students.
7 Optimize spaces between spaces.
8 Consolidate emerging specialty spaces.
9 Take advantage of the commons.
10 Rethink library programming.
11 Design for environmental sustainability.
12 Get creative with funding.

Dat zou samen met de vijf kernfuncties uit het boekje “Werken aan een nieuwe bibliotheek” genoeg informatie moeten zijn:
- kennis en informatie
- educatie
- cultuur
- lezen en literatuur
- ontmoeting en debat”
We hebben inmiddels ons plan ingediend, uiteraard toch nog een deel met boekenkasten met de huidige collectie, en een deel met comfortabele zitplaatsen en een deel met digitale hulpmiddelen (multimedia stoel, surface tafel, digitaal schoolbord).
En nu maar afwachten wat er uiteindelijk gerealiseerd kan worden. Met het afstoten van onze tijdschriftcollectie (alles wat digitaal is gaat weg) zijn we al begonnen. Maar dat wat niet digitaal is, gaat hardcopy mee!

1 opmerking:

Unknown zei

Ik vind het toch een interessante ontwikkeling. Het zijn logische ontwikkelingen, maar ze leiden toch best tot felle reacties.

Ben benieuwd naar de opinies van gebruikers die er al uitgebreid kennis mee hebben gemaakt. Ik bedenk me nu dat ik daar nog niet zo gek veel over heb gelezen.