20 aug. 2007

Bibliotheekruimte

De plannen om een nieuw instituut te bouwen zijn al vergevorderd. Dat is, er is een architect uitgekozen en er is een projectgroep. De invulling moet nog volgen. Er is een programma van eisen en als speciale eis is gesteld dat het CO2 neutraal moet zijn. Conform de filosofie van ‘cradle to cradle’ van MacDonough en Baungart. Dat wil zeggen duurzaam ontwerpen.
Enfin, ook de bibliotheek moet daarin zijn plekje krijgen. En dat betekent ook dat we ons moeten bezinnen op het nut en de functie van de bibliotheek als ruimte.
En dat wordt lastig. Terwijl in bibliotheekwereld de aansporingen om toch vooral digitaal te gaan nog naklinken (zie o.m. boek De Digitale Bibliotheek) staan wij op het punt om te zien wat we van de fysieke bibliotheek nog willen meenemen naar de nieuwbouw.
Er zijn natuurlijk nog de boeken en de gedrukte tijdschriften. Alles waar we een e-abonnement op hebben hebben we reeds verwijderd uit de bibliotheek. Er is nu nog, in de twee bibliotheken van onze vestiging in Nieuwersluis en Heteren ongeveer 250 meter boekenplank in gebruik.
Boeken staan in de bibliotheek en worden uit de bibliotheek geleend en in de bibliotheek geraadpleegd.
In de ruimte heb je naast boekenplanken dus ook een uitleenruimte nodig en een plek om boeken/ tijdschriften te raadplegen. Een catalogus om iets op te zoeken is daarbij ook onontbeerlijk, dus je hebt ook een computer nodig.
En wat heeft een bibliotheek in het bibliotheek 2.0 tijdperk nog meer nodig?
Alejandro Chiner van de Scitech library Univ Sydney vat een discussie in library20.ning over de ‘Designing a physical library space to connect with Web 2.0’ als volgt samen:
“ This thread is bringing up a nice set of design elements:
- Reference librarians at hand
- Noise level zoning
- Group collaborative/single/social rooming
- Food & drink comfort with cafe ambiance
- Wireless
- Web 2.0 availability
- Activity displays, ideally interactive multimedia
- User input of design ideas “

Voor ons interessant is denk ik de ruimte voor rustig lezen/studeren en de nabijheid van iemand (bibliothecaris/informatiespecialist) om iets aan te vragen. Voorts denk ik dat we nader moeten bestuderen hoe we de nieuwe bibliotheek 2.0 idee├źn in de ruimte vorm kunnen geven. Dat is nog lastig, want het meeste is toch online. Wellicht moeten we ons meer op de instructies richten en de ruimte geschikt maken voor – individuele en/of kleine groeps- instructies.

Geen opmerkingen: