26 apr. 2010

Emtacl10 Opening


emtacl10:emerging technologies in academic libraries, 26 – 28 April 2010 • Rica Nidelven Hotel • Trondheim • Norway georganiseerd door NTNU(NORGES TEKNISK-NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET).

We zijn al anderhalve dag in Trondheim, dus al aardig geacclimatiseerd. Het is lekker weer, in de zon kun je op een terrasje zitten, maar er blijft een ‘pool’windje waaien. De sneeuw is net weg, gras is bruin en alleen af en toe zie je wat klein hoefblad bloeien.
We beginnen met een uitgebreide lunch. Daarna opent de rector van de NTNU de conferentie. De wetenschappelijke bibliotheken hebben de overgang van traditioneel naar digitaal gemaakt, en nu de vervolgstap. Toepassen van nieuwe technologie is essentieel voor toekomstig onderwijs.Hoe gedragen zich onderzoeker en studenten, dat is cruciaal voor positie van bibliotheken. Bibliotheek is niet vanzelfsprekend in beeld van student.
Dan volgt de keynote van Lorcan Dempsey van OCLC over netwerken. Helaas werd hij onderbroken door een – vals – brandalarm.
The network has reconfigured whole industries. What will it do to academic libraries? Lorcan Dempsey (OCLC) voorheen JISC. Dempsey begint met en later komt er nog vaker op terug een voorbeeld Netflix. Dat is een Amerikaanse site om filmpjes te kijken, die buiten US niet werkt. Hij draait er nogal lang omheen en het dreigt even saai te worden totdat hij me weer helemaal bij de les brengt met prachtige woorden als ‘referencability’ ‘distinctive impact’, die moet passen in ‘research & learning environment’, met zijn ‘collections grid’ die de ‘stewardship’ in beeld brengt, waarbij uniciteit en schaarste een rol spelen. “Outside in en inside out” spoort hij de bibliotheken aan.

'Scalability of access': iedereen kan overal makkelijker bij.
Ik ben het eens met Dempsey dat dat de positie van bibliotheken tekent. De wereld zit op het netwerkniveau, terwijl de bibliotheken op institutionele schaal georganiseerd zijn.
- 'Discovery happens somewhere else' zorg dus behalve voor directe, voor indirecte lijnen, disclosure & syndication. En uiteraard 'serendipity', hij doelt daarbij op suggesties, het ‘managen van demand’.
- Reputation management = profielen zijn overal, de bibliotheek zou een rol kunnen nemen m.b.t. standaardisering van schrijfwijze van naam. ‘Je eigen profiel is de eerste pagina als je jezelf zoekt in Google’, parafraseert hij een uitspraak.
- Citation Management: bibliografische software. Veel bibliotheken adviseren voor een programma, maar je zou moeten aansluiten bij de context en de community van de onderzoeker en de meerwaarde zoeken.
- Social thing: we gaan weg van collecties:Content was king now much. Nu kun je veel makkelijker aan alles ‘stuff’komen.
Boek: The Power of Pull: How Small Moves, Smartly Made, Can Set Big Things in Motion
De kerncomponenten van een organisatie zijn infrastructure (eenvoudiger systemen), customer relation management (ruimte voor rendez vouz en showcase) en product innovation (expertise aanwenden voor tools).
Nakijken de resources bij Center for digital research and scholarship
Dempsey’s boodschap is duidelijk: laar institutionele, locale los en omarm het netwerk en zet je expertise in voor tools en toepassingen i.p.v. voor collecties.

Geen opmerkingen: