Cilip, de Britse beroepsorganisatie
voor bibliothecarissen, of zoals ze het zelf zeggen de “Chartered Institute of
Library and Information Professionals” heeft een afdeling/special interest groep
“Multimedia Information and Technology Group”. En deze groep congresseert in Sheffield met als
titel: “With Power Comes Great Responsibility – How librarians can Harness thePower of Social Media for the Benefit of its Users”.
Ryanair vliegt vanuit Eindhoven rechtstreeks op Manchester
Airport vanwaar een rechtstreekse trein vertrekt naar Sheffield. En zo zit ik
dus in Sheffield.
De treinreis liet wel zien dat het een ontspannen landschap is, mooi glooiend met schaapjes en koeien in de wei en mooi gestapelde muurtjes daartussen.
Verlaat je het station dan wordt je getroffen door een
prachtig waterkunstwerk van glas, water en staal. Verderop/hogerop kom je vrnl
grote grauwe gebouwen tegen.
Het congres wordt gehouden op de campus van de Universiteit
van Sheffield (de Westbank) in het aangrenzende plaatsje Endcliffe Village in
het gebouw The Edge. Tussen alle grauwe gebouwen en muren oogt The Edge open en
licht.
De opening keynote wordt gehouden door prof. Marie Kinsey, over geschiedenis van de journalistiek van
eendimensionaal publiceren tot een dialoog (UGC) door social media. Daarbij
haalt ze het verhaal aan over een artikel dat The Guardian niet mocht schrijven
en het success van het protest per Twitter. Dat was in 2009, Ze klinkt nog
steeds verbaasd.
Authentication was altijd al een belangrijke taak van een
journalist, maar sinds social media (met name User Generated Content) zit er
ook een technische kant aan. Verificatie en correctie attributie zijn daarbij
belangrijk. En ja, antwoord ze op een
vraag uit het publiek, een krant mag partijdig zijn, maar in de meeste ethische
codes staat wel dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen een feitelijk
artikel een een commentaar of opiniestuk.
Daarna gaan we in parallele workshops verder. Ik volg: Informal
professional development through social media participation and networking en
we krijgen meteen post-its om op vellen op de muur te plakken en we discusieren
in een groepje over permanente educatie en het zelf invullen van je eigen CPD
(Continuous Professional Development)-agenda.
Tijdens de discussie vallen er interessante links zoals die
over content curatie van Steve Dale, over 23 researchthings, en over de top 100van learning tools.
Daarna luister ik naar Suzie Kitchin die vertelt hoe ze op
de Northumbria University Library de onderzoekers begeleiden bij het gebruik
van social media. Daarvoor hebben ze een researchers compass en videoguides.
En waarom de onderzoekers zouden moeten twitteren: om
up-to-date te blijven, community vorming, verspreiding van wetenschappelijke
bevindingen, organiseren en managen van je onderzoek, samenwerken en delen van
bronnen.
Een leuke presentatie.
Tijdens de lunch praten we ook nog over de gevaren van social media, met als voor de hack van de ALA Facebook Site en wat ze hebben moeten doen om het weer op orde te krijgen.
Tijdens de lunch praten we ook nog over de gevaren van social media, met als voor de hack van de ALA Facebook Site en wat ze hebben moeten doen om het weer op orde te krijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten