27 aug. 2007

Ticer managementmiddag

Over de veranderende rol van de bibliothecarissen. Aardig idee om, zoals in Library Thing, iedereen kan bijdragen aan je bibliotheek. De bibliotheek bestaat dan niet alleen uit bibliotheekbezit maar uit collectief bezit.
Belangrijk uit het onderzoek , dat in Denemarken is gedaan naar de perceptie van studenten en onderzoekers naar de bibliotheek en bibliotheekdiensten, was de conclusie dat de ‘bibliotheek’ geen omlijnd concept is in de hoofden van de gebruikers.
Het onderzoek was opgebouwd uit observaties, dagboeken van gebruikers en workshops met gestructureerde interviews.
Het concept ‘virtuele bibliotheek’ met allerlei mooie toegangen tot databases etc. wordt niet als relevant ervaren. Niemand is ge√Įnteresseerd in chatten met een bibliothecaris (dat doe je met je peers) of in een jeugdig caf√©omgeving. Ze willen eenvoudige zoektoegangen en een rustige werkplek. Conclusie is dat de bibliotheek zich meer moet bezinnen op zijn plaats in de waardeketen, incl. een beperking van activiteiten, meer samenwerking en meer gericht op de noden van de gebruikers. Birte eindigt met de stelling dat er wellicht minder bibliotheken moeten komen. Maar ze wil nog verder onderzoeken wat sommige uitspraken nu eigenlijk betekenen. Bijvoorbeeld het hoofdstuk chatten kwam aan bod in het workshop-gedeelte van het onderzoek, waar wellicht niet de jongste gebruikers aan deelnamen. Chatten wordt wel veel gebruikt namelijk. Wel is de communicatiestrategie van de bibliotheek naar de gebruikers toe inmiddels veranderd. En de dienstverlening kan meer gericht worden op de drie onderscheiden persona’s: bibliotheek-enthousiast, werkbij en drive-in gebruiker.
Na de koffie praat Stephen Town over performance measurement en de noodzaak om een duidelijk verschil te maken met accountability (het verantwoording afleggen aan m.n. management). LibQual noemt hij als standaard methode om bibliotheekperformance, en strategische keuzes te meten en de ontwikkeling te volgen. Performance indicators in de digitale wereld zijn nog in ontwikkeling, met name indicators for impact measurement, zowel educational als economical. De vereniging van academische bibliotheken in UK SCONUL heeft een ‘performance portal’ waar al die informatie in een wiki ter beschikking wordt gesteld. Blijft discutabel wat en hoe je moet meten, hoe en wat ‘impact’ is en/of ‘ value’ en statistieken en wat je ermee kunt.
Uiteindelijk is het wel belangrijk dat je een soort van gebruikersonderzoek (of voortdurend feedback) doet om goed te kunnen inspelen op de vraag en noden van de gebruikers (= bibliotheek 2.0).

4 opmerkingen:

Dymphie zei

Dat gebruik van een LibraryThing achtige toepassing van je eigen catralogus is eigenlijk wel interessant. Ben wel benieuwd of daar echt praktijkervaringen mee zijn. En wat voor software je dan zou moeten nemen, en of de gebruikelijke bibliotheeksofteare dat toelaat...
Lijkt me wel wat!

Rob zei

Dee, je refereert naar een Deens gebruikersonderzoek. Kun je hier of via mail een titel of URL geven?

rob zei

Sorry Marianne, hoe kom ik nou toch op 'Dee'?

Marianne van der Heijden zei

Och Rob, geef niks hoor ik reageer overal op.
http://www.statsbiblioteket.dk/publ/fieldstudies.pdf
door Birte Christensen-Dalsgaard