17 mrt 2009

CWIS Mobiel Marketing

Mijn buurman is het niet zo met Toine eens. Je hoeftniet apart voor de mobiele telefoon ietsontwikkelen. Normaal hoef je alleen maar een stylesheet over je xml te leggen die de mobiel herkent als mobiel en dan kun je het op je scherm krijgen. Op het scherm van mijn mobiel lukt het inderdaad ook heel mooi.
In de pauze discussieren een aantal web-ontwikkelaars van universiteiten over het apart aanmaken van pagina's voor mobiel.
Joost Ligtvoet 'Inleiding op mobiel internet en mobile marketing'
eigen bedrijf over mobiel marketing.
Voordelen mobiel: - persoonlijk, effectief, innovatief, locatiebepaling, ispelen op context, interactief, doelgroep (15-35), snel en flexibel inzetbaar, medium van toekomst, mensen zoeken.
Meer dan 1 mobiele telefoon per persoon, meeste smsen, maar slechts 12% surft.
Iphone groeit snel, hiju laat zijn iPhone rondgaan. Probleem is dat er aparte applicaties = programmaatjes voor moeten worden gemaakt.
Het is nu nog gratis, omdat ze nog niet weten hoe ze het moeten afrekenen. Apple wilde alles in eigen hand houden, maar stuit nu commercieel op problemen om dit uit te breiden naar andere merken. Bij alle toepassingen geldt dat het probleem is dat je altijd eerst iets moet downloaden voordat het werkt = struikelblok. Gaat pas werken als het standaard in het toestel zit. Toepassingen zijn opt-in, je kunt er allemaal zelf voor kiezen, je profiel instellen en bepalen in hoeverre iedereen je gegevens mag zien.
* Op google telefoon ' augmented reality' ING pinlocator bijvoorbeeld, dan ziet je telefoon als je je camera opent waar je bent.Wikitune, krijg je ook informatie over een gebouw als je je camera erop richt.
* Barcode reading, lezen van allerlei barcodes, en meteen ook kunnen zien waar je het kunt kopen en tegen welke prijs (mediamarkt plakt nu al zijn barcodes af, aldus Joost). Andere vormen van barcodes' shotcode'
* Mobile payment, mobiel betalen, via RFID waarmee je rechtstreeks kunt betalen.
* Location bases services. Je kunt je registreren en je toestel signaleeert dan waar je bent, en je ID wordt dan oop de kaart gezet (Googe).
* Adfunded services – BLYK – gratis bellen en smsen in ruil voor advertenties (in NL nog niet).
Bluetooth campagnes als aanvulling op marketing bijv. Jilz (drankje)
* Mobile advertising, met sms, banners, mobiel zoeken (google)
* sms9009 Open Mobile Internet, adverteerders kunnen eigen advertentie kopen op veelgebruikte mobiele sites.
Joost geeft een paar leuke voorbeelden van campagnes die ze gemaakt hebben voor Koninklijke Marine (sms naar bezoekers voorlichtingsdag, zoveel mogelijk op persoonlijk profiel aanpassen), Kentucky Fried Chicken etc.
In het platform worden meer dan 2000 toestellen herkend, soort informatie dat dan via de mobiele site wordt aangeboden past zich daarbij aan. Ze zenden info uit in vier verschillende formaten: van postzegelformaat tot blackberryformaat.

Geen opmerkingen: