17 mrt 2009

CWIS Schrijven voor mobiel

Zaal is niet helemaal vol, er hebben zich 70 deelnemers aangemeld. Die zijn er nog niet allemaal, veel nieuwe gezichten. Ongeveer 10 mensen met een laptop, maar gelukkig wel elektriciteit. Er is ook draadloos internet, maar de inlognamen zijn nog niet vrijgegeven.

Toine Kamphuis, Hogeschool van Utrecht, Centrum voor Communicatie en Journalistiek , eerste spreker over ' Schrijven voor mobiel'
Begint al te zeggen dat het allemaal nog niet zo werkt. Hoewel veel mensen een mobiele telefoon hebben wordt er maar weinig gebruik gemaakt van de telefoon voor mobiel contact met internet.
Voorbeeld van NU.nl dat een standaardopmaak vertaald in kleinere vorm voor een mobiel scherm. Levert voornamelijk desillusie. Conversieproblemen bij het doorschuiven van bestaande inhoud naar mobiel zijn groot.

Toine heeft het alsmaar over dat we van pull naar push moet. Volgens zijn idee, past dat beter bij de consument. Gooit alles daarop om tot klantvriendelijkheid te komen.
Internet is nog steeds een pull medium, geen push en werkt altijd te traag. Verhouding beeld – tekst wordt verstoord door traagheid van laden van plaatsjes. Push internet, manier om trage internet te omzeilen. download informatie van sites op een door jouw bepaald tijdstip, continue updates downloaden, zodat het beschibaar is als je het wil.
Toine spreekt erg snel en schakelt van potentie naar obstakels en begint dan weer opnieuw. Ondertussen geeft hij aan dat de attentiespanne zeer kort is. Moderne mens hebben geen geduld meer.
De techniek bepaalt hoe je de content moet aanbieden, en dat is volgens Toine tenenkrommend. Maar schermpjes zijn klein en resolutie is niet groot. Je moet je daar toch bij aanpassen.
Tips voor schrijven voor mobiel:
* snelheid
* inverse structuur – belangrijkste bovenin
* overzicht – veel wit – scannable lay-out
* metacommunicatie – voorspelbare inhoud en expliciet over wat je kunt verwachten (microcontentlink = lees meer).
Ondertussen is de man naast me de voorbeelden, kieskeurig - telegraaf op zijn mobiel aan het volgen.
Kosten: veranderende markt van mobiele telefoons maakt het buitengewoon kostenineffectief. Of arbeidsintensief, automatiseren is moeilijk, want bestaande inhoud doorschuiven levert conversieproblemen. Alleen mobiel content aanbieden als het meerwaarde biedt in de mediamix, dus actueel.

Geen opmerkingen: