21 jul. 2008

MS Access

Access, dus. Terug naar de cursus database management. Destijds, tijdens mijn doctoraalopleiding aan de UvA, heb ik bij de database-module juist niet voor Access, maar voor CDS-ISIS gekozen. [pff.. ik had een homepagina op wxs, op mijne-mail naam:mheyden, maar is nu allemaal veranderd naar KPN, met onze gezamenlijke inlognaam]. Ik heb toen wel de basis van Access gedaan, maar het stond me altijd wat tegen. De theorie was dat je beter niet een relationele database kon kiezen voor een bibliotheekbeschrijving, omdat de velden te verschillend zijn, dan is een inverted file database aan te bevelen. Maar inverted files als indexeertechniek worden nu overal toegepast. En CDS-ISIS is/was eigenlijk een ‘gewone’ tekstgebaseerde database. Een aardige evaluatie over CDS-ISIS gelezen, helaas ongedateerd en naamloos, maar waarschijnlijk van Egbert de Smet uit 2004. Het blijkt dat het nog steeds bestaat en als open source software verder gaat. Maar het is nog steeds in leven en onder de vlag van de UNESCO.
Maar nu dus Access. Na de data management cursus van begin juli is het wel duidelijk dat ik mijn Access-kennis en –vaardigheid wat moet oppoetsen. De bedoeling is uiteindelijk dat ik als een soort vraagbaak ga functioneren voor de mensen die een Access database willen opzetten. Voor de eenvoudige vragen dan en de werking van de software. Het omgaan met en interpreteren van wetenschappelijke gegevens ligt niet binnen mijn competentie (en ambitie).
Om te beginnen kijk ik op Internet naar een basiscursus Access. En ja hoor, zelfs Microsoft zelf geeft een online cursus ‘Kennismaken met Access` of in het Engels ´Get to know Access´. En ook een handleiding in het Engels. In het Nederlands kun je een handleiding downloaden van de TU Eindhoven.
En zelf ga ik - eind deze week - een vervolgcursus doen in het Open Leercentrum van Twice. Ben ook wel benieuwd hoe zij dat vormgeven. Zelf maak ik tegenwoordig mijn cursus ook als een soort zelfstudiemateriaal. En in het Open Leercentrum is er ook sprake van zelfstudie.

Geen opmerkingen: