9 apr. 2008

Over 20 en de universiteitsstaf

Talking 2.0 to Faculty door Sarah Faye Cohen, die blogt als sheckspot.

Met ‘faculty’ wordt in USA wordt ook bedoeld de academische staf van een universiteit.
De bibliotheken gebruiken 2.0 technologie en de studenten gebruiken technologie, maar de stafmedewerkers?
Leckie, Gloria. Desperately Seeking Citations: Uncovering Faculty Assumptions about the Undergraduate Research Process. The Journal of Academic Librarianship. (May 1996), 201-208
Hoe ziet de staf technologie: vaak als een voor of tegen mening
Ecar study stelt dat IT in courses improves learning.

Duidelijk staat daarin dat studenten van mening zijn dat de docenten meer vaardigheid moeten krijgen in het gebruik van IT en hoe ze die effectief kunnen integreren in hun lessen.

Een tweeweg benadering: nadruk op de persoonlijke aspect: het is wel degelijk ook voor jou, niet alleen voor in de klas maar ook voor daarbuiten. En het logistische aspect: er wordt een andere taal gesproken, maar je hoeft niet alles zelf te doen. Bijvoorbeeld de video’s van Commoncraft (bijv. Twitter in plain English) is een goede hulp. En bij dit aspect hoort ook de vraag: waar moeten we beginnen.

Sarah noemt het de ‘ Facebook mentality’ : ga waar de mensen zijn, zoek de staf op en luister naar wat ze aan het doen zijn. Speel daar op in met tactische voorbeelden en stimuleer iedereen die iets doet door uitbundig te prijzen.
Werk met ze samen en neem niet meteen zelf het initiatief om ze te zeggen wat ze moeten doen.
Neem kleine stappen: begin niet met Second Life,maar doe het wat eenvoudiger en sluit aan bij wat mensen nodig hebben..
Voorbeelden van 2.0 toepassen voor docenten:
* blogs: zet een blog op als instructiemateriaal, laat studenten hun naam in het ‘label’ veld zetten. geef ze bijvoorbeeld de opdracht dat iedereen 4 postjes moet doen. Dat stimuleert ook de schrijfstijl van de studenten omdat iedereen het kan lezen.
*digg. Een nieuwssite in de vorm van een combinatie van sociaal netwerk, sociale bookmarkingsite , blogs enz. en ook als je als docent het niet zelf wilt gebruiken doe het dan samen met je studenten.
* Flickr. Gebruik bijvoorbeeld de ‘gone gallery’ van David Silver (wie is er nu ‘gone’ ?)
* youtube. laat studenten zelf een reclamefilmpje maken.
Deel het bibliotheeksucces met de staf, ga naar ze toe en geef presentaties en publicaties ook voor staf en niet alleen voor medebibliothecarissen.
De technologie veranderingen zijn niet alleen op de computer uit te leggen, maar vooral in het persoonlijke gesprek of in kleine groepen.

Echt een goede presentatie! Het zijn niet alleen de jongeren die informatievaardigheden op 2.0 gebied bij moeten leren, maar ook de begeleiders. Een mooie afsluiting van een geweldig congres!

Geen opmerkingen: