User-Generated Content door Roy Tennant
Hij geeft twee definities van content: echte content, zoals foto’s en ‘descriptive’ content zoals tags en commentaren.
Zijn verhaal is min of meer hetzelfde als wat eerdere sprekers ook al zeiden: er is veel content vanuit de gebruikers te halen. Voorbeeld van der Library of Congress, die foto’s op Flickr heeft geplaatst en waar mensen tags en commentaar konden toevoegen. LoC heeft naar aanleiding daarvan records aangepast.
Kennis van de massa: meer mensen weten meer, bibliotheekpersoneel weet vaak geen specifieke gegevens over content. Ja,ja die wisdom of the crowds. maar er zijn nu wel leuke toepassingen bijv. ook in Worldcat kunnen mensen zelf boekenlijsten maken.
Tagging heeft een aantal voordelen voor jezelf en voor anderen. Leuke projecten als het The Art Museum social tagging project bij Steve.museum. LibraryThing doet aan mashing tags: soort synoniemen geven voor een tag, bijv. WWII
Het vereist een ander idee van content, en een messy world. Je doelstellingen en middelen daarvoor moeten duidelijk zijn. En er blijven vragen zoals: hoe maak je verschil tussen bibliotheek content en user content. Wil je moderator? Is de impact het waard?
Gebruiker engagement is goed, we moeten systemen openbreken, hoe gebruik je die technologies het effectiefst.
Roy Tennant spreekt vlot en gedreven. En zijn voorbeelden zijn ook leuk en nodig uit het te proberen.
Weblog over mijn werk als informatiespecialist bij het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW).
8 apr 2008
User Generated Content
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten