8 apr. 2008

Transparante in bibliotheekorganisatie

Transparency, Planning, & Change: See-Through Libraries door Michael Casey,hij blogt als Librarycrunch en Michael Stephens, die blogt als Tametheweb
Maak de bibliotheek transparant en ruim de wegversperringen op.
Leuke voorbeelden als: verboden mobiele telefoon te gebruiken in de bibliotheek, ondertekenen met directeur i.p.v. naam, blokkeren van sociale netwerk.
Een wegwijzer naar transparantie gaat over open en eerlijke communicatie: vraag geen input van werknemers als je niet van plan bent er iets mee te doen; spreek menselijk en ga naar het werkveld. De manager hoort eigenlijk alle activiteiten te kunnen uitvoeren van alle medewerkers en ook de nascholing te volgen. Er blijken zelfs bibliotheekdirecteuren die zelf geen e-mail kunnen versturen?????


En dan gaat het over onwillige medewerkers, die wel 3 jaar via een vakbondscontract werkzaam zijn en niet mee willen werken. Wat de doen? Stimuleren door ze duidelijk te laten zien waar het voordeel voor hen in zit. Anonimiteit is goed bij enquĂȘtes, anders krijg je nooit eerlijke antwoorden. Zorg wel voor vertrouwen, bijv. ook geen IP-tracking.
F2F , persoonlijk contact is essentieel. Maar ook hier komt MVV weer om de hoek kijken. Sluit aan bij missie, doelstellingen en waarden, in de Nederlandse literatuur lees ik dat het genoemd wordt: missie, visie en waarden.
SAAAAAAAAAAAI !

Geen opmerkingen: